måndag 11 mars 2019

Pulled pork på Skinkstek

Smakrik pulled pork på mitt vis.
Denna gången provade jag mitt recept med skinkstek eftersom jag inte alls gillar på en fettklump i munnen :) Väldigt mört och saftigt.
Väldigt mycket mat för en liten peng!
Pulled pork går att variera till så mycket tex: sallad, bröd, rulle, taco, sandwich m.m.

{8 port= 4 sp/port.}

8 port.

1½ kg Skinkstek, benfri
4 små gula lökar (2 stora)
4 vitlöksklyftor
1 röd chili
3 köttbuljong tärningar
12 st kryddpepparkorn
4 lagerblad
3 msk tomatpuré
2 burkar alkoholfria öl
2 tsk flytande margarin
5 dl vatten
2 tsk Salt 
2 tsk svartpeppar
2 tsk Paprikapulver

Gör så här:

Dela din skinkstek i två/tre större bitar, skär bort senor och fett.
Knåda in salt, peppar och paprikapulver på dina skinkbitar.
Skala lök och vitlök.
Bryn dina bitar skinkstek i en djup gryta med flytande margarin så dom får färg runt om, lägg sedan ner lök och vitlök hela.
Tillsätt tomatpuré och låt fräsa en minut.
Häll över din alkoholfria öl och tillsätt kryddpeppar, lagerblad och buljongtärningar.
Dela din chili på längden och lägg ner i grytan.
Sätt på ett lock och låt puttra på mellanvärme i cirka 2 timmar.
Efter halva tiden tillsatte jag cirka 5 dl vatten och lät koka vidare 1 timme till.
När köttet känns mjukt och mört, tog jag bort kryddpepparkornen och lagerbladen.
Jag valde att mosa lite nätt med en potatisstöt och sedan drog jag isär det sista med två gafflar.
Rör runt och nu är din Pulled pork redo att ätas :)