torsdag 21 februari 2019

Citron och Vallmokaka



Idag vill jag tipsa er om min fantastiska Citron och vallmokaka.
Saftig och frisk Citronkaka med blåa vallmofrön.
Antingen har man den som en typ mjuk kaka eller så brer du på min goda citron och vaniljfrosting.
Väldigt enkel kaka men så otroligt festlig, så passar både bra till fikat så som till kalaset.
Kakan går utmärkt att frysa!
2 sp/bit, med frosting 3sp/bit <3

12 Bitar

50 g Bregott mellan (kallt)
skal från 1 citron
2 dl lättströ
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 dl Lara Yoghurt 0%
3 msk blåa vallmofrön
Saften från 1 citron

Frosting:
100 g Phiadelphia Light
2 msk bregott mellan
1 dl lättströ
½ tsk vaniljpulver
Saft från ½ citron
(skalet använde jag till garnering)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
(varmluft 160)
Vispa lättströ, bregott och citronskal till en slät smet.
Vispa sedan i ett ägg i taget, när alla ägg är i vispade jag ytterligare en minut.
Blanda ner mjöl och bakpulver, vispa lätt.
Rör sist ner vallmofrön, yoghurt och citronsaften.
Smöra en form, jag använde mig av en brödform.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 35 minuter, kontrollera med en sticka eller kniv.
Låt svalna.

Vill du ha frosting på din kaka så kan du göra den medan kakan svalnar.
Vispa alla ingredienserna till en slät smet.
Bred frostingen på den svalna kakan och garnera med citronmeliss och strimlat citronskal.

Enkelt & Gott