onsdag 4 september 2019

Kikärtssnacks



Perfekta godiset till kvällen :)
Ugnsrostade Kikärtor med Taco smak.
Går såklart att köra naturella eller med valfri smak.
Snabbt, enkelt och gott!

2 sp för hela satsen räknar jag!
Numera räknas ugnsrostade kikärtor som points eftersom det är lätt att föräta sig på det, men väljer man att äta en sats i veckan så känner jag personligen att kikärtorna kan räknas för 0 sp. Men det väljer man såklart själv :) 

Ingredienser:
1 burk kokta kikärtor
(ca. 380 g )
2 tsk rapsolja
2 tsk hemmagjord tacokrydda
(går lika bra med färdig krydda)
½ tsk salt

1 sats
Hemmagjord Tacokrydda:
½ tsk cayennepeppar
1 msk lökpulver
2 tsk chilipulver
2 tsk malen spiskummin
2 tsk torkad oregano
1 msk paprikapulver
1 msk salt
1 tsk svartpeppar


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
(varmluft 175 grader)
Skölj kikärtorna i kallt vatten och torka dom lätt med hushållspapper.
Lägg kikärtorna i en bunke och blanda ner rapsolja och krydda.
Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt och strö ut kikärtorna.
Rosta mitt i ugnen ca. 25-30 minuter.
Jag gillar mina lite extra rostade så jag körde 30 minuter.

Klart att äta, Njut!