söndag 22 mars 2020

Jordgubbskaka

Enkel och saftig sockerkaka med friska jordgubbar.
Härligt god Jordgubbskaka till alla tillfällen.
Går att servera den precis som den är eller så har du lite vaniljsås eller glass till.

[4 points/bit]


12 Bitar

400 g Jordgubbar
3 Ägg
1 dl Valfri mjölk
(jag använde laktosfri mellanmjölk)
2 dl ICA sötströ
2 msk strösocker
100 g Bregott mellan
4 dl Vetemjöl
2 tsk Bakpulver
2 tsk Vaniljsocker

Garnering:
Jordgubbar
Florsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
(varmluft 150 grader)
Skölj och skär jordgubbarna i lagom stora skivor. Går bra att tärna dem också om man vill ha lite mindre bitar istället. 
Smällt bregott i en kastrull och häll sedan ner mjölken.
 Låt svalna något.
Vispa ägg, sötströ och strösocker poröst med en elvisp.
Rör sedan ner mjölk och smörblandningen i äggsmeten.
Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål och vänd sedan ner försiktigt i äggsmeten. 

Nu kan du välja att använda en smord och bröad form eller så använder du bakplåtspapper runt kanterna på en springform. Jag använde mig av en 24 cm rund springform.
Häll smeten i formen och strö över de skivade jordgubbarna. 
Jag valde att trycka ner hälften av mina med en sked och toppade med resten. 
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 40-45 minuter.
Testa med en provsticka om den känns klar.

Låt svalna! 
Pudra över florsocker om så önskas och garnera med färska jordgubbar.
Kan serveras precis som den är men är även gott att ha vaniljsås eller glass till.