fredag 15 februari 2019

Tre sorters småkakor




Visst är det sååå gott med småkakor :)
Finns ju hur många olika sorter som helst man kan göra men här kommer iaf
 tips på tre sorter som jag brukar baka!

Endast 1 sp/småkaka

25 st/sats

Grundegen:

80 g kallt Bregott Mellan
½ tsk vaniljpulver
½ dl lättströ
1 krm salt
2 dl vetemjöl
1 äggula
1 tsk bakpulver

Smaksättning:

- Rivet skal från en citron
Vallmofrön

- 12 st Geléhallon
Lite pärlsocker

- 25g riven mörk choklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.
(varmluft 225 grader)
Blanda ner alla ingredienser förutom äggulan till grunddegen i en bunke.
Knåda degen med händerna för bästa resultat tycker jag :)
När du fått en ganska smidig deg tillsätter du äggula.
Nu är det dags att smaksätta din deg.
Låt degen vila i kylen 10 minuter.

Ta ut degen och skär ut 25 bitar, jag brukar dela degen i två och rulla den
 till en längd och skära ut varje rulle till 12-13 st.
Rulla varje del till små bollar och platta sedan ut med handen eller ett glas.
Toppa med vad du vill :)
När jag gör dom med geléhallon delar jag geléhallon i två och gör ett hål med ett finger och sticker ner en hallonbit.

Lägg de färdiga kakorna på en bakplåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 6-7 minuter.

Nu saknas bara en kopp kaffe/te :)