tisdag 12 mars 2019

Ärtsoppa a´la Bina

Här kommer mitt recept på min härligt goda vegetariska Ärtsoppa med mycket smaker.
Det är inte bara torsdagar, utan går även bra en tisdag också :)
Toppingen på soppan blev knaprigt stekta potatisbitar.
{Hela soppan blir 2 sp, men per portion är det 0 sp}


4-6 port

500 g torkade gula ärtor
(Blötlägg över natten ca. 12 tim)
1½ L vatten
2 tsk salt
2 gula lökar
1 liten purjolök
3 morötter
3 lagerblad
1 tsk mejram, torkad
1 tsk timjan, torkad
3 grönsaksbuljong tärningar
2 msk stark senap

Gör så här:

Blötlägg de torkade ärtorna över natten cirka 10-12 timmar.
Koka upp ärtor, vatten och salt.
Låt koka cirka 10 minuter, skumma av under tiden.
Hacka löken, purjolöken och morötterna grovt, lägg ner allt i kastrullen med ärtorna.
Tillsätt buljongtärningar och lagerblad, låt soppan koka i cirka 1 timme.
Tillsätt sist timjan, mejram och senapen. 
Låt soppan sjuda på svag värme cirka 10-15 minuter.
Späd med lite mer vatten om du tycker soppan är för tjock.

Jag toppade min soppa med lite knaperstekta potatisbitar.
Skalade 2 potatisar och dela dom i små kuber, stekte dom på medelvärme i lite flytande margarin cirka 15 minuter.

Serverade mitt fantastiska brytbröd till soppan!
Recept Brytbröd