måndag 25 februari 2019

Blåbärskladdkaka


Idag bjuder jag er på mitt recept på Blåbärskladdkaka.
Super enkel och underbart läcker, går även bra att byta ut mot andra bär om man vill det.
Är man inte förtjust i kladdkaka så går det super bra att ha den inne lite längre i ugnen så blir det en läcker Blåbärskaka.
Till detta ljuvliga bakverk kan du servera en klick grädde, vaniljvisp, glass eller varför inte vaniljsås!

Kakan ger 2 sp/bit

12 port.

50 g Bregott mellan
3 Ägg
½ dl naturell yoghurt 
(använde larsa 0%)
2 dl Lättströ
1 tsk Vaniljpulver
1 tsk Kardemumma malen
1 nypa salt
2 dl Vetemjöl
1½ dl Blåbär 
(går även bra med frysta)

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
(160 varmluft)
Knipsa fast ett bakplåtspapper i botten på en springform.
Jag använde mig av en form som var 24 cm.
Smöra kanterna lätt.
Smält Bregott mellan och låt svalna något.
Vispa ägg och lättströ poröst med elvisp.
(vispade cirka 1 min)
Vispa sedan i kardemumma, vaniljpulver, salt och yoghurt.
Tillsätt sedan vetemjöl och blanda lätt.
Sist häller du ner det smälta smöret och blanda runt.
Häll smeten i formen och strö över blåbären.
Grädda kakan mitt i ugnen.
Kladdkaka: 13-15 minuter.
Mjuk Kaka: 18 minuter.
Jag valde att köra 18 minuter eftersom jag inte är jätte förtjust i kladdkaka men det gör man som man vill :)
Låt kakan svalna!

Servera med en klick vaniljvisp och lite färska blåbär <3