måndag 4 mars 2019

Bina´s Punchrullar

En riktig bakklassiker, Punchrulle eller Dammsugare.
Med en god smak av arrak.
Jag har gjort denna klassikern på mitt vis med mycket mindre socker.
Ni har väl inte missat att det är Punchrullens dag på Torsdag den 7 Mars, så varför inte överraska någon med dessa fantastiska kakor. 
Jag har gjort dom lite glammiga eftersom mina ska vara till Melodifestivalen på Lördag :D

[ 4 sp/Punchrulle]


25-30 st

1 st sockerkaka 
70 g Bregott mellan, mjukt
½ dl kakao
1 flaska arrak arom
4 msk osötad mandeldryck

1 sats Marsipan
----> Marsipan
100 g Mörk Choklad

Gör så här:

Smula i sönder sockerkakan eller kör den i en matberedare.
(Jag tyckte det var enklast att smula sönder med händerna)
Häll smulorna i en bunke och tillsätt sedan kakao, bregott, arraksarom och mandeldryck.
Blanda samman till en smet och ställ i kylen en stund.

Dela marsipanen i två och använd en del i taget.
Kavla ut marsipanen mellan två bakplåtspapper till en fyrkant, ganska tunt.
Lägg sedan kaksmuledegen som en längd och vira marsipanen runt fyllningen och rulla ett varv.
Skär av resterande marsipan så du kan använda den i nästa omgång.
Tryck till skarven lite och rulla hela rullen så du får en finare rund form.
Skär rullen i bitar, cirka 4 cm stora.
Låt dammsugarna stå i kylskåpet tills du gjort klart alla rullar.

Smält den mörka chokladen över ett vattenbad.
Doppa sedan dammsugarnas ändar i chokladen och lägg dom på bakplåtspapper, låt stelna i kylskåpet.

Förvara dina Punchrullar/Dammsugare i kylen.