lördag 2 mars 2019

Pizza alá Bina

Hemmagjord Pizza med egen kokt tomatsås!
Enkelt och så otroligt gott!
Pizzadegen och tomatsåsen räcker till 6 medium pizzor.
[Pizzadegen är 6 sp/pizza och tomatsåsen är 0 sp]

Idag blev det en Tonfiskpizza med Rödlök och grön Paprika, och så blev det en vegetarisk variant på Pizza Bianco.

6 pizzor

Pizzadeg:
½ jäst (25 g)
2 dl vatten
1 msk rapsolja
1 tsk salt
6 dl Vetemjöl

Börja med att värma 2 dl vatten och 1 msk rapsolja till fingervarmt (37 grader)
Smula jästen i en bunke och häll över vätskan, rör tills jästen löst sig.
Tillsätt sedan 1 tsk salt och 5½ dl mjöl, spara ½ dl till ut bakningen.
Knåda degen till den känns smidig.
(jag knådade ungefär 5 minuter)
Lägg degen i bunken och sätt en plastpåse över, jäs degen i cirka 1 timme.
(jag ställde in bunken i ugnen eftersom där är dragfritt)


Tomatsås:
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
½ dl vatten
2 msk tomatpuré
400 g Krossade tomater (gärna mutti)
1 tsk torkad Basilika
1 tsk oregano
salt
svartpeppar
2 tsk Lättströ

Hacka löken och finhacka vitlöken.
Häll vattnet tillsammans med löken och vitlöken i en kastrull och låt koka tills löken är lite mjuk.
Tillsätt sedan Tomatpuré och kryddorna, låt fräsa lite.
Häll i de krossade tomaterna och lättströ, låt småkoka i cirka 10-12 minuter.
Smaka av och låt svalna!

Sätt ugnen på 250 grader.
(varmluft 225 grader)
Nu är det dags att baka ut Pizzadegen.
Dela degen i 6 bitar.
Varje bit kavlar jag ut till runda pizzor på ett mjölat bord, degen ska vara ganska tunn.
Lägg pizzadegen på en bakplåtsklädd plåt.
Bred på den fantastiska tomatsåsen.
Lägg sedan på de tillbehören ni önskar, avsluta med riven ost.
Här nere har jag skrivit vad jag använde :)

Tonfiskpizza
Tonfisk 
Rödlök
Grön Paprika
Riven mager ost


Pizza Bianco:
Lätt Fraiche
Salt
Peppar
Rödlök
Grön/gul Paprika
Riven mager ost

Grädda sedan dina pizzor mitt i ugnen 7-8 minuter!
MUMS!