onsdag 23 oktober 2019

Cannelloni med färs och paprika

Gårdagens middag bjöds på en Italiensk klassiker fast på mitt vis 
- Cannelloni fyllda med krämig paprikasås och kycklingfärs som jag toppade med västerbottenost.
Jag serverade rätten med lättkokt broccoli, vill du ha rätten till ett festligare tillfälle så servera Cannellonin med en grönsallad, tomater, basilika och mozzarella.
Går utmärkt att förberedda denna rätt på förmiddagen.
Hoppas det smakar!


6 port


Ingredienser:
500 g kycklingfärs
1 gul lök
1 riven morot
250 g Cannelloni
150 g riven Västerbottenost
salt o svartpeppar

Paprikasåsen:
3 röda paprikor
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
½ - 1 röd chili
olivolja
2 tsk vitvinsvinäger
1 tsk oregano
1 dl vatten
3 dl syrad grädde
1 grönsaksbuljong
salt och svartpeppar

Gör så här:

Börja med paprikasåsen.
Ansa och kärna ur paprikorna, skär sedan dem i strimlor.
Skala rödlök och vitlök sedan grovhackar du dem.
Ansa och kärna ur chilin, jag använde mig av en halv urkärnad chili men går bra att ha en hel om man vill ha mer hetta.
Hetta upp olivolja i en kastrull och lägg rödlök, vitlök och chili.
Låt fräsa på medelvärme i ca. 5 minuter, passa noga så det inte bränns vid.
Tillsätt sedan paprikorna, oregano, salt, peppar, vatten och vinäger.
Låt alltsammans koka på medelvärme i ca 10-15 minuter.
Tillsätt sist buljongtärningen och den syrade grädden, rör om och låt såsen koka upp.
Mixa såsen till en jämn krämig konsistens.
Låt såsen stå och vila i kastrullen så länge.

Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka löken och riv moroten, stek tills det är mjukt.
Tillsätt sedan färsen och stekt tills det är färdigt, salta och peppra.
Nu ska såsen hällas i bland färsblandningen och få puttra ihop 2 minuter på medelvärme.

Nu är det dags att fylla våra pastarullar - Cannellonin.
Det underlättar om fyllningen har fått svalna 10 minuter.
Ta en lagom stor ugnsform och smörj botten på den.
Jag använder mig av en skärbräda när jag ska fylla mina Cannelloni, ha tålamod :)
Fyll dina Cannelloni och lägg dom i din smorda form.
Strö över Västerbottenost!
Hit kan du förberedda om du har ont om tid, plasta då bara in och ställ i kylen.
Grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 30-35 minuter.

Servera med valfri sallad :)
Hoppas det smakar.