söndag 24 november 2019

Lussekatter

Är det någon mer än jag som tycker att julen är ingen jul utan Lussekatter :)
Enligt mig ett måste till Advent, Lucia och jul!
Här har jag kommit fram med ett supergott recept så att man kan få njuta av hembakade Lussekatter.
Gjorde även en sats och flätade.

2 gröna sp/st


40 stycken


Fördeg:
3 dl garant mandeldryck
50 g jäst
1 g saffran (mald)
4 dl vetemjöl

deg:
50 g margarin 60%
1 dl vaniljkvarg 0,2 %
5 dl vetemjöl
1½ dl sötströ
½ tsk salt

Ägg till pensling
Russin

Gör så här:

Börja med en fördeg.
Värm upp mandeldryck med saffran till fingervarmt (37grader)
Smula jästen i en bunke och häll över den fingervarma mandeldrycken.
Rör runt så jästen löser sig.
Blanda ner vetemjöl och knåda till en fin deg, kan va lite klibbig.
Jag använde mig av en vanlig elvisp och degvisparna, knåda eller vispa 3-4 minuter.
Låt fördegen vila under en bakduk i 30 minuter.

Blanda sedan i resterande ingredienser till degen.
Jag körde även där med vanlig elvisp och degvisparna.
Körde på medelhastighet cirka 5 minuter. 
Går såklart även att knåda för livet :)
När degen släpper från bunken och ser len och glansig ut så är den klar.
Låt degen vila under bakduk i ytterligare 30 minuter.

Dela degen i 40 lika stora bitar och baka ut till Lussekatter, jag bakade även småflätor.
Om du ska göra småflätor så delar du varje bit i tre delar och flätar.
Lägg Lussekatterna på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa 1 timme under bakduk på en dragfri plats.

Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla Lussekatterna med uppvispat ägg och tryck ner 2 russin i varje Lussekatt.
Grädda mitt i ugnen i cirka 6-8 minuter.
Låt svalna under bakduk.

Går utmärkt att frysa och bara ta upp, blir som nygräddade Lussekatter.
GOD JUL på er i förväg <3